PROGRAM PUBLIKACJE INFO ENGLISH
 

Closer, 2006

Seria 3 obrazów - intymnych portretów. Spoczywające na poduszce twarze przedstawione są z nazbyt bliskiej odległości - obraz rozdwaja się, rysy twarzy tracą swą indywidualność pozostawiając otwarte pytanie o płeć portretowanych osób.

  Zbigniew Rogalski, Closer (autoportret), 2006
Closer (autoportret), 2006, olej na płótnie, 180 x 120 cm
 
Zbigniew Rogalski, Closer (autoportret), 2006
Closer (chłopak), 2006, olej na płótnie, 180 x 120 cm; Closer (dziewczyna), 2006, olej na płótnie, 180 x 120 cm
 


Private Spring (2), 2005
olej na płótnie, 120 x 170 cm

(Auto)refleksyjna próba współczesnego malarstwa pejzażowego. W ujętej w passe-partout fotografii odbija się widok pracowni artysty.

Zbigniew Rogalski, Private Spring (2), 2005

 


Funeral portraits, 2005

Współczesne vanitas. Inspiracją dla obrazów z tej serii był widok odbijający się na powierzchni porcelanowych fotografii nagrobnych. Poszczególne obrazy są portretami młodo zmarłych kobiet, których groby Rogalski sfotografował na jednym z warszawskich cmentarzy.

 

Zbigniew Rogalski, Funeral portraits: Wanda Błońska, 2005
Funeral portraits: Wanda Błońska, 2005, olej na płótnie, 120 x 120 cm


 


Crash Position (1), 2007
olej na płótnie, 140 x 140 cm

Obraz o lataniu i towarzyszących mu zagrożeniach - postać unosi się niczym balon pod sufitem przyjmując jednocześnie pozycję zalecaną w wypadku awaryjnego lądowania samolotu.

Zbigniew Rogalski, Crash Position (1), 2007
 


Bez tytułu (Skrzydła 1-4), 2007
seria 4 fotografii, c-print, aluminium, plexi, 160 x 160 cm

Wielkoformatowe studyjne fotografie skrzydełek miniaturowych ptaków zainspirowane analogiczną w temacie serią akwareli Albrechta Dürera. Próba oddania z maksymalną precyzją filigranowej misterności ptasiego upierzenia wobec którego środki i umiejętności czysto malarskie pozostają bezradne. Projekt przygotowany na wystawę indywidualną artysty w Galerii Almine Rech w Paryżu (2007) poświęconą różnym doświadczeniom związanym z lataniem.

Zbigniew Rogalski, Bez tytułu (Skrzydła 1-4), 2007

 


Projekcja [1], 2006
olej na kartonie, 16 paneli, 240 x 360 cm, 2 obiekty z kartonu: 101 x 30 x 23 cm + 8 x 30 x 21 cm
projekt zrealizowany wspólnie z Michałem Budnym

Wyrafinowana i wielopoziomowa praca o wizyjności sztuki, jej iluzjach i wymiarze materialnym. Projekcja wideo "bez prądu": tekturowy model projektora "wyświetla" obraz na ekran, który w istocie jest obrazem malarskim przedstawiającym projekcję wideo. Widok przedstawia abstrakcyjne konstrukcje z tektury i domowych sprzętów, które są zakomponowanym przez artystów utopijnym modelem architektonicznym - subiektywną projekcją kształtu przyszłego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Michal Budny & Zbigniew Rogalski, Projection, 2006
 
Michal Budny & Zbigniew Rogalski, Projection (1), 2006
Projekcja [1], 2006, widok ekspozycji w Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach wystawy "Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania "
 


Together (3), 2004
olej na płótnie, 150 x 120 cm

Obraz z dłuższej serii prezentowanej na pierwszej wystawie indywidualnej artysty w Berlinie, w galerii griedervonputtkamer. Główną bohaterką tego cyklu - choć nie zawsze w pełni widoczną na obrazie - jest partnerka malarza Karolina.

Zbigniew Rogalski, Together (3), 2004
 


Bez tytułu, 2004
olej na płótnie, 115 x 150 cm

Obraz nawiązujący do cyklu "Together". Przy ich malowaniu Rogalski korzystał z własnych fotografii studyjnych i używanych do nich, wyciętych z papieru, rekwizytów - w tym wypadku kształtu wydobywającego się z rury wydechowej dymu.

Zbigniew Rogalski, Untitled, 2004

 


Bez tytułu (Gagarin), 2003
olej na płótnie, 50 x 70 cm

Praca z serii "Bohaterowie", w której nazwiska muzyków, malarzy, filozofów i kosmonautów pojawiały się wypisane ulotnie palcem na zaparowanej szybie.

Zbigniew Rogalski, Untitled (Gagarin), 2003

 


Bez tytułu (Jealousy), 2004
olej na płótnie, 140 x 100 cm

Obraz z serii prac Rogalskiego nawiązujących do jego ulubionych dzieł z historii sztuki nowoczesnej i współczesnej - tu w tle słowa "zazdrość" pojawia się "Skok w pustkę" Yves'a Klein'a.

Zbigniew Rogalski, Untitled (Jealousy), 2004
 


O śmierci sąsiada, 2003
olej na płótnie, 150 x 160

Obraz zainspirowany autentycznym zdarzeniem - śmiercią sąsiada malarza. Ciało zmarłego zostało odnalezione dopiero po kilku dniach od zgonu w mieszkaniu, które przylegało do pracowni i mieszkania Rogalskiego.

Zbigniew Rogalski, O śmierci sąsiada, 2003



Bez tytułu, 2000
akryl na płótnie, 50 x 50 cm

Zbyszek Rogalski (po lewej) w studio Jacksona Pollocka pomaga amerykańskiemu malarzowi w pracy nad kolejnym obrazem.

Zbigniew Rogalski, Untitled, 2000