PROGRAM PUBLIKACJE INFO ENGLISH
 

Album, 2005
201 fotografii oprawionych w albumie,
29 x 40 x 9 cm

"Album" zawiera około 200 fotografii z prywatnego archiwum rodzinnego Anety Grzeszykowskiej. Z każdego z nich, za pomocą photoshopa, artystka uzunęła swoją postać tworząc szczególną fotograficzną autobiografię - od narodzin po dziś dzień - pozbawioną głównej bohaterki. Praca była prezentowana po raz pierwszy Rastrze w specyficznej dla tego miejsca "udomowionej" przestrzeni. Pokaz "Albumu" na 4. Beinnale w Berlinie (2006) miał podobny charakter - praca została wystawiona w jednym z prywatnych mieszkań przy Auguststrasse.

  ANETA GRZESZYKOWSKA, Album, 2005
 
ANETA GRZESZYKOWSKA, Album, 2005

ANETA GRZESZYKOWSKA, Album, 2005

  ANETA GRZESZYKOWSKA, Album, 2005   ANETA GRZESZYKOWSKA, Album, 2005
 
ANETA GRZESZYKOWSKA, Album, 2005



Bez tytułu [Portrety], 2005-2006
seria 18 fotografii, c-print na dibondzie, plexi

Cykl fotografii portretowych, których bohaterowie nie istnieją - wszystkie fizjonomie zostały wykreowane przez artystkę w photoshopie przy użyciu różnych fotografii i narzędzi korygujących. Pod względem kompozycyjnym portrety Grzeszykowskiej nawiązują do słynnych fotografii Thomasa Ruffa, w istocie są zaś ich odwrotnością, ze zdumiewającym iluzjonizmem przedstawiają ludzi, w których nieistnienie trudno uwierzyć.

ANETA GRZESZYKOWSKA, Portrety, 2005-2006
Bez tytułu #1, 2005, c-print, dibond, plexi


  ANETA GRZESZYKOWSKA, Portrety, 2005-2006
Bez tytułu #4, 2005, c-print, dibond, plexi
  ANETA GRZESZYKOWSKA, Portrety, 2005-2006
Bez tytułu #8, 2005, c-print, dibond, plexi

ANETA GRZESZYKOWSKA, Portrety, 2005-2006
Bez tytułu #16- 18, 2006, c-print, dibond, plexi, 81 x 64 cm



Untitled Film Stills, 2006
seria 70 fotografii, c-print, ok. 20 x 25 cm każda

Precyzyjny, warszawski remake klasycznego cyklu "Untitled Film Stills" Cindy Sherman z lat 70. XX w. z Anetą Grzeszykowską w roli głównej.W odróżnieniu od oryginału zdjęcia Grzeszykowskiej są kolorowe, powtarzają natomiast dokładnie kompozycje i charakteryzację pierwowzorów. Z kolei rekwizyty, ubrania i sceneria dobrane zostały przez artystkę w miarę współczesnych i lokalnych możliwości. Inscenizacja wszystkich 70 fotografii zajęła rok. Gra w role osiągnęła tu swoje apogeum - po raz kolejny wyzbywając się własnej tożsamości Grzeszykowska przywraca ją Cindy Sherman, naśladując zarazem amerykańską artystkę jak i wykreowane przez nią fikcyjne filmowe wcielenia.


WSZYSTKIE ZDJĘCIA >>

ANETA GRZESZYKOWSKA, Untitled Film Stills, 2006Untitled Film Stills #14, 2006, c-print, 25 x 19,8 cm

ANETA GRZESZYKOWSKA, Untitled Film Stills, 2006
Untitled Film Stills #3, 2006, c-print, 18 x 25 cm



Bez tytułu, 1993/2006
lightbox

Fotograficzny portret oka po bliższym przyjrzeniu ujawnia niepokojący szczegół - w jednym miejscu źrenica nienaturalnie rozlewa się na tęczówkę. Wykonane przez artystkę zdjęcie przedstawia oko jej młodszego brata i dokumentuje zarazem efekt wypadku z ich dzieciństwa, przypadkowego ukłucia igłą, w wyniku którego nastąpiło uszkodzenie wzroku chłopca. Grzeszykowska - mimowolna sprawczyni okaleczenia - powraca do zdarzenia sprzed kilkunastu lat próbując przeinterpretować je w kategoriach estetycznych, oglądamy narząd i symbol wzroku "jak żywy" - oko w oko.

ANETA GRZESZYKOWSKA, Untitled, 1993/2006



Black, 2007
DVD, 15'

"Black" to filmowa fantazja na temat czeluści absolutnej. Nagie ciało artystki podróżuje w nieokreślonej i nieuchwytnej czarnej przestrzeni, ginąc w niej i pojawiając się ponownie. Film jest kombinacją analogowych zdjęć trickowych i animacji komputerowej.

ANETA GRZESZYKOWSKA, Black, 2007

ANETA GRZESZYKOWSKA, Black, 2007
Black. 2007, videostills




Dziewczyna ze zwierzętami, 2007
wełna, groch, 160 x 80 x 18 cm, [5x] 100 x 25 x 10 cm

Własnoręcznie szyte przez artystkę lalki nawiązują do jej dzieciństwa, kiedy Aneta również zajmowała się szyciem zabawek. Te powstające obecnie przyjmują jednak "dorosłe" rozmiary stając się - pod względem ciężaru tak fizycznego jak i gatunkowego - pełnoprawnymi rzeźbami.

ANETA GRZESZYKOWSKA, 2007

Chłopiec, 2007
wełna, groch, 60 x 53 x 55 cm

ANETA GRZESZYKOWSKA, Boy, 2007